Salgsbetingelser
Lekekassen er Norges største lekebutikk på nett! Kjøp trygt og enkelt hos oss.
Vi er en helnorsk nettbutikk med lager i Grimstad, og forbrukerkjøp er regulert etter norsk lov.
Vår normale leveringstid er 1-3 virkedager.
Merk: Vi leverer kun til fastlands-Norge, ikke til Svalbard eller Jan Mayen.
Generelt
Disse alminnelige salgsbetingelsene har anvendelse på alt salg av varer og tjenester fra Lekekassen til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør, sammen med din bestilling som blir bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på Lekekassen er bare tilgjengelig på norsk.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og finansavtaleloven.
Parter
Selger er Lekekassen AS, et selskap eid av Lekekassen Holding AS.
Besøksadresse:
Østerskogen 48
4879 Grimstad
Org.nr. 835 441 652 MVA
E-post: support@lekekassen.no
Selger blir heretter benevnt ”Lekekassen”.
Kjøper er: personen som er oppgitt som kjøper i bestillingen.
Registrering
For å handle i vår nettbutikk kan du registrere deg som medlem av Min Lekekasse eller du kan handle som gjest (ikke innlogget). Medlemskonto kan opprettes under "Min konto" eller underveis når du foretar ditt kjøp. Registreringen krever en gyldig epost-adresse.
Bedriftskunde
Det er mulig å registrere seg som bedrift, men vi gjør oppmerksom på at vi kun kan tilby kort- eller Vippsbetaling for bedriftskunder.
Bestillings- og avtaleprosess
Et kjøp hos oss betinger at du er over 18 år, har norsk leveringsadresse, gyldig e-postadresse og mobilnummer.
En ordre er gyldig når ordrebekreftelsen er mottatt av kjøper. Ordrebekreftelse sendes på e-post til adressen du har oppgitt, og du er ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt. Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Ved kjøp hos oss er det implisitt gitt at du godtar å følge Lekekassen sine salgsbetingelser. Ordren sendes til lageret for plukking og forsendelse så snart ordren er gjennomført og bekreftet. Sendingsbekreftelse sendes på e-post til adressen du har opplyst når pakken er sendt fra vårt lager i Grimstad.
Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og kontrollér at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen du gjorde. Lekekassen forbeholder seg retten til å kansellere en ordre dersom vi mistenker at din ordre er foretatt i bedrageriøyemed, ulovlig aktivitet eller i uoverensstemmelse med disse betingelser.
Endre eller kansellere en bestilling
Vi ønsker at du skal få pakken din raskt, og ordren pakkes så fort som mulig etter bestilling. Vi kan derfor ikke foreta endringer på en bestilling, kansellere, fjerne eller legge til en vare i etterkant. Dersom du ønsker å legge til en vare i din bestilling, kan denne bestilles separat i en ny ordre.
Angrerett - privatpersoner
Angrerettloven gjelder ved alle kjøp du som privatperson gjør i nettbutikken til Lekekassen. Angrerettskjema ligger som link i ordrebekreftelsen du får på e-post ved bestilling, og angreretten er 14 dager fra varen(e) er mottatt av deg (jf. Angrerettloven § 21). Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt. Det betyr at du innen 14 dager etter at du har mottatt (siste) pakken må du gi oss beskjed om at du angrer kjøpet. Det kan gjøres til support@lekekassen.no. Deretter har du ytterligere 14 dager på å sende varen(e) i retur til:
Lekekassen, Østerskogen 48, 4879 Grimstad
Returkostnadene dekkes av deg som kunde (jr. Angrerettloven § 8). Vi gjør oppmerksom på at dersom du velger å ikke hente ut pakken eller å nekte å motta den, så er ikke dette ensbetydende med å benytte angreretten, se punktet for «Uavhentet pakke».
For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være returnert oss i samme mengde og stand som du mottok det og i original emballasje, sammen med angrerettskjema. Forsegling på forseglede produkter må ikke være brutt.
Ved korrekt gjennomført retur (iht. Angrerettloven § 8) er vi forpliktet til å tilbakebetale det du har betalt for varen. Tilbakebetaling skal finne sted innen 10 dager etter at vi mottar produktet fra deg eller produktet er stilt til rådighet for oss.
Angrerettskjema finner du her:
https://lekekassen.no//media/Angrerettskjema.pdf
Dersom du ønsker å bytte en vare, se punktet for «Retur».
Dersom du valgte betalingsmåte "Faktura" og vil returnere varer til oss er det viktig at du logger deg inn på https://my.riverty.com/no-no med Bank Id og registrer din retur der. Da får du en oppdatert oversikt over gjenstående beløp du skal betale, og sikrer også at det ikke påløper purregebyr mens vi venter på å motta returen din.
Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jr. Angrerettloven § 5, punkt a).
Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-, bilde- eller trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Bilde og farger på bilder kan avvike fra virkeligheten.
Priser
Alle priser er alltid oppgitt i norske kroner inklusive merverdiavgift hvis ikke annet er bemerket. Alle kostnader knyttet til kjøpet og eventuelle gebyr for frakt vil komme frem i kjøpsprosessen før man utfører selve betalingen. Frakt er 79 kr for ordre under 399 kr, 39 kr for ordre mellom 400 kr og 999 kr, og fri frakt for ordre over 1000 kr unntatt *produktet som en vekt eller størrelse som gjør at det ikke kvalifiserer for fri frakt. 450 kr i frakt tilkommer per enhet og pakken(e) blir levert hjem på døren.
Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og lagerbeholdning, samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller kassen.
PrisMatch
Vi har PrisMatch på alle våre produkter, se egne vilkår her:
https://lekekassen.no/prismatch
3 for 2
3 for 2-tilbud gjelder kun for Min Lekekasse medlemmer. I de tilfellene vi tilbyr 3 for 2 innebærer dette at du kan kjøpe tre produkter, men kun betale prisen for to av dem. Dette tilbudet gjelder for utvalgte produkter der følgende gjelder:
- Produkter som inngår i kategorien «3 for 2» og «LEGO 3 for 2».
- Vi spanderer det billigste produktet av de tre produktene du velger. Rabatten for det billigste produktet vil automatisk bli trukket fra totalprisen når du legger alle tre produkter i handlekurven. For eksempel, kjøper du 3 produkter som inngår i 3 for 2, vil du få det billigste produktet gratis. Kjøper du 6 produkter som inngår i 3 for 2, vil du få de to billigste produktene gratis osv.
- Tilbudet kan ikke kombineres med andre kampanjer eller rabatter med mindre det er spesifisert.
- Tilbudet gjelder kun så lenge lageret rekker, og vi tar forbehold om at enkelte produkter kan bli utsolgt. Vi forbeholder oss retten til å endre eller avbryte tilbudet når som helst.
- Hvis du har kjøpt flere produkter i et 3 for 2-tilbud og velger å returnere et eller flere produkter, mister du den opprinnelige rabatten din. Da betaler du fullpris for produktene du velger å beholde.
- I tilfeller der vi tilbyr 3 for 2 for bestemte merkevarer (eksempelvis 3 for 2 på utvalgte LEGO-produkter) eller innen bestemte kategorier (eksempelvis 3 for 2 på alle dukker), kan ikke disse kombineres med 3 for 2 på andre produkter.
Betaling
For å handle på Lekekassen må du være over 18 år - uansett hvilken betalingsmåte du velger.
Lekekassen sine kunder har følgende betalingsalternativer:
Vipps: Du sendes videre til Vipps for betaling, og får en ordrebekreftelse på e-post etter bestilling.
Nets Kortbetaling: Du vil bli sendt til Nets for kortbetaling, og kan bruke Visa eller MasterCard. Du vil motta en ordrebekreftelse på e-post etter bestilling.
Riverty Faktura: Velger du faktura, godkjenner du Riverty sine betingelser for fakturakjøp. Ved fakturakjøp er det ingen fakturagebyr, og fakturaen blir sendt din e-post med 14 dagers forfall. Du må angi ditt personnummer da det vil bli gjort en kredittsjekk. Forutsetningen for godkjent kredittsjekk er blant annet at du er bosatt i Norge, er over 18 år, og ikke har betalingsanmerkninger. Ved for sen betaling vil et inkassovarsel bli sendt deg i ordinær post eller Digipost med påløpt purregebyr. Dersom inkassovarselet ikke blir betalt innen fristen, vil fakturaen bli overdratt til inkasso. For mer informasjon, se Riverty sine vilkår her: www.riverty.com/no-no/
Riverty delbetaling: Velger du delbetaling, godkjenner du Riverty sine betingelser for kjøp med delbetaling. Med Riverty delbetaling velger du hvor mye du ønsker å betale hver måned så lenge månedsbetalingen er over minstebeløpet. Se renter og betingelser i kassen. For mer informasjon, se Riverty sine vilkår her: www.riverty.com/no-no/.
Frakt, levering og forsinkelse
Vår normale leveringstid er 1-3 virkedager.
Dersom du bestiller for over 1000 kr per ordre er det gratis frakt unntatt *produktet som en vekt eller størrelse som gjør at det ikke kvalifiserer for fri frakt. 450 kr i frakt tilkommer per enhet og pakken(e) blir levert hjem på døren. For ordre mellom 400 kr og 999 kr tilkommer frakt med 39 kr, og for ordre under 399 kr tilkommer frakt med 79 kr. MERK: Hjemlevering på døren koster 99 kr uavhengig av ordresum.
Når vi har mottatt din bestilling, vil våre medarbeidere på lageret i Grimstad pakke og sende varene med Bring så raskt som mulig. Du vil motta en sendingsbekreftelse på epost når pakken er på vei. Leveringstid for en sending er normalt 1-3 virkedager avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder med ekstra stor pågang der vi eller Bring har stor trafikk, for eksempel rundt jul og påske, samt mandager, da vi også plukker og sender helgens ordre. Vi etterstreber å levere din ordre så raskt som mulig, og oppgitte leveringstider er veiledende.
Ordinære ordre sendes som Bring Klimanøytral Servicepakke levert til Posten utleveringssted du har valgt i kassen og du må selv hente pakken din der. Du får hentemelding på SMS og e-post oppgitt ved bestilling. Dersom mottaker er en annen enn kjøper, er det kjøpers ansvar å videreformidle hentemelding til mottaker.
Tunge ordre med kolli over 35 kg sendes som Stykk- og partigods med levering hjem-på-døren hverdager mellom Kl. 08-17 eller Kl. 17-21. Bring kontakter deg for å avtale utleveringstidspunkt.
Vi innehar risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Ved Brings Klimanøytrale servicepakke er dette når pakken er uthentet av deg på utleveringssted, og ved "Hjem-på-døren" er det når pakken er overlevert deg fra transportør.
Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil Bring gi deg informasjon så fort de har kunnskap om dette, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje. Informasjonen sendes via SMS og e-post fra Bring.
OBS: Lekekassen er ikke ansvarlig for eventuelle kosmetiske skader som oppstår på emballasje eller esker som ikke forringer produktets kvalitet eller bruksområder. Lekekassen kan ikke garantere at esker ikke mottas med rifter, skader på hjørner eller andre steder på esken, da dette er noe som må kunne forventes at kan oppstå.
Frakt - Hjemlevering på døren
Vi tilbyr hjemlevering på døren. Dette koster 99 kr og du velger tjenesten i kassen. Pakken leveres på døren av Bring mellom Kl. 08-17 eller Kl. 17-21, basert på postnummer (se her for oversikt - punkt "Slik går du frem", avsnitt 4). Du får varsling på SMS når pakken er underveis. Dersom leveringen er på kveldstid vil sjåføren ringe eller sende SMS 30-60 minutter før levering på kveldstid. Tjenesten gjelder kolli på max. 35 kg.
Utsolgte varer
Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi er utsolgt for en eller flere varer. Ved slike situasjoner kontakter vi deg per e-post og gir beskjed om varen det gjelder, og vi tilbakebetaler beløpet for varen via betalingsmåten du opprinnelig valgte. Vi sender deg da resten av ordren. Dersom vi er utsolgt for hele bestillingen, kansellerer vi ordren og refunderer hele ordrebeløpet, og gir deg beskjed per e-post om dette.
Uavhentet eller nektet mottatt pakke
Posten sender ut hentemelding på SMS og e-post når pakken ankommer ditt hentested. Du får også en påminnelse fra dem dersom du ikke har hentet pakken innen noen dager. Dersom du velger å ikke hente ut pakken din hos Bring/Posten innen fristen på 7 dager fra mottak, eller du nekter å motta den, går pakken automatisk i retur til Lekekassen. I slike situasjoner belaster vi deg et ekspedisjonsgebyr på minimum 299 kr per kolli for å dekke kostnader vi har i forbindelse med frakt og håndtering.
OBS: Ved flere kolli eller tunge forsendelser som for eksempel el-lekekjøretøy, lekehus, basseng og trampoliner forbeholder vi oss retten til å fakturere deg for de faktiske kostnadene vi blir belastet fra Bring.
MERK: Dersom du velger å ikke hente ut pakken din eller nekte å motta den, er ikke dette ensbetydende med å benytte seg av angreretten.
Undersøkelse av leveranse
Etter at du har mottatt varene du bestilte, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transport, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Eventuelle feil eller mangel må rapporteres til Lekekassen innen rimelig tid etter at feilen burde vært oppdaget. Ta da kontakt med vår kundeservice på mail, oppgi ditt ordrenummer og dokumentér gjerne med bilder eller kort film.
Reklamasjon
Etter forbruksloven har du som forbruker minst to års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten er to år etter at du mottok varen, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Dersom det oppdages eventuelle feil eller mangel ved et produkt, skal kjøperen straks og innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, rapportere dette til Lekekassen. Send en e-post til vår kundeservice på support@lekekassen.no med ordrenummer, utfyllende beskrivelse av feilen, og en kort film eller bilder som får frem feilen.Ved godkjent reklamasjon kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse.
Dersom reklamasjonen blir godkjent, og produktet må sendes oss i retur, skal Lekekassen bære returkostnaden ved å utstede en returseddel til kunde.
Reklamasjonsretten dekker ikke problemer som oppstår på grunn av vanlig slitasje, feil bruk, feilinstallert/montert produkt eller feil som oppstår etter egen forandring på produktets funksjon og utseende, herunder ombygging, oppgradering eller annen endring av produktet.
Enkelte produkter har egne reklamasjonsordninger, og Lekekassen henviser deg da videre direkte til leverandør.
MERK: Lekekassen har ikke ansvar for tap eller skade i forbindelse med bruk av våre produkter.
VIKTIG: Ikke send reklamasjonsvarer i retur til oss uten at du har vært i kontakt med vår kundeservice. Vi behandler reklamasjonssaker først og fremst per e-post.
Retur av varer
Dersom du ønsker å heve kjøpet på en eller flere varer har du 14 dagers angrerett fra dagen etter du mottar pakken. Når vi mottar og behandler returen, tilbakebetaler vi deg til opprinnelig betalingsmåte og du får pengene tilbake senest 10 dager etter at returen er behandlet.
OBS: Dersom du har bestilt med faktura må du logge inn på https://my.riverty.com/no-no med Bank Id og registrere din retur der. Da vil du få en oppdatert oversikt fra Riverty med riktig beløp du skal betale for ordren.
Returadresse:
Lekekassen, Østerskogen 48, 4879 Grimstad
Ved retur er det viktig at du legger ved angrerettskjema. Det har du fått som en link i ordrebekreftelsen, men du kan også laste det ned her: Angrerettskjema
For at tilbakebetaling skal finne sted må varen være uskadd, ubrukt og i sin opprinnelige stand i originalemballasjen, og forseglinger må ikke være brutt. Når du sender returen, kan det ta inntil 14 arbeidsdager før vi har mottatt og behandlet returen. Når vi har mottatt og behandlet din retur, tilbakebetaler vi deg til betalingsmåten du benyttet opprinnelig. Du får pengene tilbake innen 10 dager etter at returen er behandlet. Vi ber om at frankeringsseddel og lignende ikke må festes på varens originalemballasje.
Returporto dekkes av deg som kunde. Pakker som er sendt oss i oppkrav, "mottaker betaler frakt" eller levering til pakkeautomat vil ikke bli hentet ut av oss. Vi ber deg benytte Posten til forsendelse, og ta vare på returkvittering. Retur bestilt via Postens app uten at du har betalt returporto til posten, vil bli behandlet som «uavhentet» eller «nektet mottatt» og det vil bli belastet et ekspedisjonsgebyr på 299 kr i henhold til våre salgsbetingelser, se punktet for «Uavhentet eller nektet mottatt pakke».
OBS: Dersom du har mottatt en skadet eller defekt vare, skal du ikke sende den i retur. Kontakt vår kundeservice på support@lekekassen.no for å gjøre en reklamasjon i stedet.
VIKTIG: Vi er avhengige av at returer er sendt til rett adresse. Vi kan ikke garantere kreditering av kjøpesummen hvis dette ikke er gjort.
Garanti
Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er to år etter at du mottok varen, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år. Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis den normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet.
Ved garantireklamasjon tar du kontakt med vår kundeservice, send gjerne en e-post til support@lekekassen.no med ordrenummer, utfyllende beskrivelse av feilen, og gjerne en kort film eller bilder som får frem feilen. De fleste reklamasjonssaker ferdigbehandles per e-post, men i enkelte tilfeller ber vi om å få den defekte varen i retur, men dette avklares da på forhånd.
Dersom du søker generell informasjon eller nøytrale råd vil vi anbefale ditt lokale Forbrukertilsynet.
Du finner mer informasjon om lovverket her:
Forbrukerkjøpsloven
Angrerettloven
Markedsføringsloven
Personopplysningsloven
E-handelsloven
Finansavtaleloven
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Personopplysninger
Lekekassen behandler ulike typer personopplysninger på ulik måte og for ulike formål for å kunne tilby våre tjenester til kunder via lekekassen.no.
Avtale som behandlingsgrunnlag: Lekekassen sin behandling av personopplysninger omfatter personopplysninger som er nødvendige for at Lekekassen og eventuelle samarbeidspartnere skal kunne tilby sine tjenester, og vi vil benytte personopplysninger som er nødvendige for å kunne tilby deg slike tjenester. Når du bruker våre tjenester og handler på Lekekassen.no, inngår du en avtale med oss, som også inkluderer våre standard Kjøpsbetingelser. Visse behandlinger gjør vi med grunnlag i et konkret og aktivt samtykke fra deg.
Lov som behandlingsgrunnlag: Vi følger gjeldende personvernkrav relevant for vår behandling av personopplysninger. Eksempler på dette er personopplysningsloven og EUs generelle personvernforordning kalt GDPR. Lekekassen er også underlagt flere rettslige forpliktelser, og vi må til en viss grad behandle personopplysninger med hjemmel i annen lov enn personvernlovgivning. Det kan være regnskapsloven, arbeidsmiljøloven, personopplysningsloven, åndsverkloven, skatteloven, bokføringsloven eller andre relevante lover, forskrifter, myndighetsvedtak eller rettskraftige avgjørelser.
Samtykke som behandlingsgrunnlag: Dersom du vil at vi behandler dine personopplysninger for noe som ikke følger av avtale eller en rettslig plikt, kan vi be deg om et samtykke til slik behandling. Du vil informeres om hva vi gjør for hvilket formål for hvert samtykke du gir.
Berettigete interesse som behandlingsgrunnlag: I noen tilfeller behandler vi også personopplysninger om deg basert på vår berettigete interesse. Vi har lagt til grunn at vi har berettiget interesse i å sørge for sikkerheten på nettsidene våre på Lekekassen.no. Vi bruker dine personopplysninger for å sikre at nettsiden er sikker, og hindre svindel, sikkerhetsbrudd og misbruk.
Du finner mer informasjon om personopplysninger og personvern her.
Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.
Force Majeure
Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll, som for eksempel naturkatastrofer, flom, streik og lignende. Force majeure kan etter omstendighetene frita for oppfyllelse av kontraktsforpliktelser. Lekekassen kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets kontroll.