Denne siden bruker cookies for å fungere best mulig. Hvis du ikke aksepterer bruken av cookies, kan du slå det av i innstillingene i din nettleser. Du risikerer da at enkelte funksjoner på nettsiden ikke vil fungere optimalt. - Lær mer - Jeg godtar

Betingelser

Lekekassen er Norges største lekebutikk på nett! Kjøp trygt og enkelt hos oss. 

Vi er en helnorsk nettbutikk med lager i Norge, og forbrukerkjøp er regulert etter norsk lov. 

Merk: Vi leverer kun til fastlands-Norge, og ikke til Svalbard og Jan Mayen.


Generelt

Disse alminnelige salgsbetingelsene har anvendelse på alt salg av varer og tjenester fra Lekekassen.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør, sammen med din bestilling som blir bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på Lekekassen.no er bare tilgjengelig på norsk.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og finansavtaleloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha utfyllende informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp.


Parter

Selger er: Lekekassen.no, heleid av detaljisten Leif Skalleberg AS.

Besøksadresse:
Østerskogen 48
4879 Grimstad
Org.nr. 835 441 652 MVA
Telefon: 48 88 75 00
Telefaks: 37 25 66 01
E-post: support@lekekassen.no
Selger blir heretter benevnt ”Lekekassen”.

Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt ”du”, ”deg”, ”din” eller ”ditt”.


Registrering

For å handle i vår nettbutikk kan du opprette en kundekonto eller du kan handle som gjest (ikke innlogget). Konto kan opprettes under "Ny kunde" eller underveis når du foretar ditt første kjøp. Registreringen krever en gyldig epost-adresse. 

Bedriftskunde

Det er mulig å registrere seg som bedrift, men vi gjør oppmerksom på at vi kun kan tilby kortbetaling for bedriftskunder. Vi jobber med å få på plass en løsning for bedriftsfaktura. 


Bestillings- og avtaleprosess

Et kjøp hos oss betinger at du er over 18 år, og har en norsk leveringsadresse. Du må også ha en gyldig e-postadresse og mobilnummer. 
En ordre er gyldig når ordrebekreftelsen er mottatt av kjøper. Ordrebekreftelse sendes per e-post på oppgitt e-postadresse som kunden har oppgitt, og kunden er ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt. Ved kjøp hos oss er det implisitt gitt at kjøperen godtar å følge Lekekassen sine salgsbetingelser. Ordren sendes til lageret for plukking og forsendelse så snart ordren er gjennomført og bekreftet. 

Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og kontrollér at ordebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen du gjorde.

Lekekassen forbeholder seg retten til å kansellere en ordre dersom vi mistenker at din ordre er foretatt i bedrageriøyemed, ulovlig aktivitet eller i uoverensstemmelse med disse betingelser. 


Endring/tillegg på bestilling

Vi ønsker at du skal få pakken din raskest mulig, og vi pakker derfor ordren så fort vi kan etter at du har bestilt. Vi kan derfor ikke foreta endringer på en bestilling eller legge til en vare etter at ordren er bekreftet. Dersom du ønsker å legge til en vare i din bestilling, kan denne bestilles separat i en ny ordre. 


Angrerett - privatpersoner

Angrerettloven gjelder ved alle kjøp du som privatperson gjør i nettbutikken til Lekekassen. Angrerettskjema ligger som link i ordrebekreftelsen du får tilsendt på e-post ved bestilling, og angreretten er 14 dager fra varen(e) er mottatt av deg (jf. Angrerettloven § 21). Det betyr at du innen 14 dager etter at du har mottatt varen(e) må gi oss melding om at du angrer kjøpet. Det kan gjøres til support@lekekassen.no, eller på telefon 48 88 75 00 (hverdager 10.00-15.00). Deretter har du ytterligere 14 dager på å sende varen(e) i retur til: 

Lekekassen
Østerskogen 48
4879 Grimstad

Returkostnadene dekkes av deg som kunde (jr. Angrerettloven § 8).

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være returnert oss i samme mengde og stand som du mottok den og i original emballasje, sammen med angrerettskjema. Forsegling på forseglede produkter må ikke være brutt.

Ved korrekt gjennomført retur (iht. Angrerettloven) er vi forpliktet til å tilbakebetale det du har betalt for varen. Tilbakebetaling skal finne sted innen 7 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg eller produktet er stilt til rådighet for oss.
Angrerettskjema finner du her:
https://lekekassen.no//media/Angrerettskjema.pdf

Dersom du ønsker å bytte en vare, se punktet for "Retur". 

Dersom du valgte betalingsmåte "Faktura" og ønsker å benytte angreretten og returnere varer til oss, er det viktig at du gir oss beskjed om dette før fakturaforfall. Da kan vi forhindre at det påløper gebyr og renter før retur er behandlet.

Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven gjelder kun ved forburkerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jr. Angrerettloven § 5, punkt a).


Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ bilde- /trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Bilde og farger på bilder kan avvike fra virkeligheten.


Priser

Alle priser er alltid oppgitt i norske kroner inklusive merverdiavgift hvis ikke annet er bemerket. Alle kostnader knyttet til kjøpet og eventuelle gebyr for frakt vil fremkomme i kjøpsprosessen før man utfører selve betalingen. Frakt er 59 kr for ordre under 1000kr, fri frakt for ordre over 1000kr. 
Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og lagerbeholdning, samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller kassen.


Betaling

For å handle på Lekekassen må du være over 18 år - uansett hvilken betalingsmåte du velger.

Lekekassen sine kunder har følgende betalingsalternativer:

AfterPayFaktura: Velger du faktura er det ingen fakturagebyr, og faktura blir sendt til din e-post. For å bestille en ordre med fakturabetaling må du angi ditt personnummer, da det vil bli gjort en kredittsjekk. Forutsetningen er blant annet at du er bosatt i Norge og at du er over 18 år. Du kan ikke ha noen betalingsanmerkninger. Samtlige fakturaer er overdratt til AfterPay sin eiendom, og befriende betaling skal skje til AfterPay, som anvist på fakturaen. Fakturaens betalingsvilkår er 14 dager. Ved for sen betaling vil et inkassovarsel bli sendt kunden i ordinær post, med påløpt purregebyr.  Ved uteblivelse av betaling av inkassovardsel, vil fakturaen bli overdratt til inkasso. Dersom du ønsker å benytte angreretten og returnere varer til oss, er det viktig at du gir oss beskjed om dette før fakturaforfall, slik at det ikke påløper gebyr og renter før retur er behandlet. Se mer om AfterPay sine vilkår her;  www.afterpay.no/vilkar. Av sikkerhetsmessige grunner kan du kun få varene levert til din Folkeregistrerte adresse når du benytter faktura som betalingsmåte. 

Vi kan dessverre ikke tilby bedriftsfaktura, og jobber for å få en løsning for dette på plass.

PayEx Kortbetaling: Du vil bli sendt til PayEx for kortbetaling, og kan bruke Visa eller MasterCard. Etter at betalingen er gjennomført, vil du bli sendt tilbake til Lekekassen, og du vil motta en ordrebekreftelse på e-post for gjennomført bestilling.

PayPal: Du vil bli sendt til PayPal sin betalingsportal. Etter at betalingen er gjennomført, vil du bli sendt tilbake til Lekekassen, og du vil motta en ordrebekreftelse på e-post for gjennomført bestilling.

Frakt, levering og forsinkelse 

Dersom du bestiller for over 1000 kr per ordre er det gratis frakt. Dersom ordren er under 1000 kr tilkommer frakt med 59 kr. 

Dersom du bestiller varer innen kl. 12 på en hverdag, forsøker vi å pakke og sende varene samme ettermiddag. Ved bestilling etter dette sender vi varene påfølgende virkedag. Vi tar forbehold om noe lenger behandlingstid i perioder med ekstra stor pågang, samt mandager, da vi også plukker og sender helgens ordre.
Alle ordre sendes med Bring fra vårt lager i Grimstad, og leveringstid fra ordren er pakket er 1-3 virkedager avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder der Bring har stor trafikk. Oppgitte leveringstider er ikke forpliktende på noen måte.

Ordinære ordre sendes som Bring Klimanøytral Servicepakke levert til nærmeste post-i-butikk og du må selv hente pakken din der. Du får hentemelding sendt på SMS og e-post oppgitt ved bestilling. Dersom mottaker er en annen enn kjøper, er det kjøpers ansvar å videreformidle hentemelding til mottaker.
Tunge ordre med kolli over 35 kg sendes som Stykk- og partigods med levering hjem-på-døren hverdager mellom kl. 08-16. Bring kontakter deg da for å avtale utleveringstidspunkt.

Vi innehar risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Ved Brings Klimanøytrale servicepakke er dette når pakken er uthentet av deg på utleveringssted, og ved "hjem-på-døren" er det når pakken er overlevert deg fra transportør.

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil Bring gi deg informasjon så fort de har kunnskap om dette, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje. Informasjonen sendes via SMS og e-post fra Bring.

OBS: Lekekassen er ikke ansvarlig for eventuelle kosmetiske skader som oppstår på emballasje eller esker som ikke forringer produktets kvalitet eller bruksområder. Lekekassen kan ikke garantere at esker ikke mottas med rifter, skader på hjørner eller andre steder på esken, da dette er noe som må kunne forventes at kan oppstå under transport.


Utsolgte varer

Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi er utsolgt for en eller flere varer. Ved slike situasjoner kontakter vi deg per e-post og gir beskjed om varen det gjelder, og at vi har refundert beløpet for varen tilbake til deg via betalingsmåten du opprinnelig valgte. Vi sender deg da resten av ordren. Dersom vi er utsolgt for hele bestillingen, kansellerer vi ordren og refunderer beløpet, og gir deg beskjed per e-post om dette.


Uavhentede pakker

Bring/Posten sender ut hentemelding på SMS og e-post når pakken ankommer ditt hentested. Du får også en påminnelse fra dem dersom du ikke har hentet pakken innen noen dager. Dersom du velger å ikke hente ut pakken din hos Bring/Posten innen fristen på 14 dager fra mottak, går pakken automatisk i retur til Lekekassen. I slike situasjoner belaster vi deg et administrasjonsgebyr på 249,- for å dekke kostnader vi har i forbindelse med frakt og håndtering.
OBS: Ved flere kolli eller tunge forsendelser som for eksempel bilstoler og trampoliner forbeholder vi oss retten til å fakturere deg for de faktiske kostnadene vi blir belastet fra Bring.

Dersom du velger å ikke hente ut pakken din, er ikke dette ensbetydende med å benytte seg av angreretten.


Undersøkelse av leveranse

Etter at du har mottatt varene du bestilte, bør du så snart som mulig undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transport, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Eventuelle mangler ved en leveranse må rapporteres til Lekekassen innen rimelig tid etter at feilen burde vært oppdaget.Ta da kontakt med vår kundeservice.Oppgi alltid ditt ordrenummer i kontakt med oss. 


Reklamasjon

Dersom det oppdages eventuelle feil eller mangler ved et produkt, skal kjøperen straks og innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, rapportere mangelen til Lekekassen. Ved godkjent reklamasjon kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse.

Dersom reklamasjonen blir godkjent, og produktet må sendes oss i retur, skal Lekekassen bære returkostnaden ved å utstede en returseddel til kunde. 

Reklamasjonsretten dekker ikke problemer som oppstår på grunn av vanlig slitasje, feil bruk, feilinstallert/montert produkt eller feil som oppstår etter egen forandring på produktets funksjon og utseende, herunder ombygging, oppgradering eller annen endring av produktet.
Enkelte produkter har egne reklamasjonsordninger, og Lekekassen henviser deg da videre direkte til leverandør.

Lekekassen har ikke ansvar for tap i forbindelse med bruk av våre produkter.

VIKTIG: Ikke send reklamasjonsvarer i retur til oss uten at du først har vært i kontakt med vår kundeservice. Vi behandler reklamasjonssaker først og fremst per e-post.


Retur av varer

Dersom du ønsker å heve kjøpet på en eller flere varer, må forespørsel sendes til Lekekassen før varene sendes tilbake til oss. Send derfor en e-post til support@lekekassen.no med informasjon om:

  • Navn
  • Ordrenummer
  • Produktnavn
  • Varenummer
  • Antall
  • Returårsak

Vi bekrefter da tilbake om varen(e) kan sendes i retur til følgende adresse:
Lekekassen.no
Østerskogen 48
4879 Grimstad

Ved retur er det viktig at du legger ved angrerettskjema. Det har du fått som en link i ordrebekreftelsen, men du kan også laste det ned her: 
Angrerettskjema

Returporto dekkes av deg som kunde. Pakker som er sendt oss i oppkrav eller "mottaker betaler frakt" vil ikke bli hentet ut av oss.

VIKTIG: Vi er avhengige av at returer er registrert og sendt til rett adresse. Vi kan derfor ikke garantere kreditering av kjøpesummen hvis dette ikke er gjort.


Garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er to år etter at du overtok varen, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.

Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år. Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis den normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet.

Ved garantireklamasjon tar du kontakt med vår kundeservice, og i de fleste tilfeller ber vi om å få tilsendt en kort film eller bilder som kan dokumentere feilen. De fleste reklamasjonssaker ferdigbehandles per e-post, men i enkelte tilfeller ber vi om å få den defekte varen i retur, men dette avklares da på forhånd. 

Dersom du søker generell informasjon eller nøytrale råd vil vi anbefale ditt lokale Forbrukerråd.

Du finner mer informasjon om lovverket her:
Forbrukerkjøpsloven>>
Angrerettloven>>
Markedsføringsloven>>
Personopplysningsloven>>
E-handelsloven>>
Finansavtaleloven>>
Forbrukerrådet>>

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.


Force Majeure

Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll, som for eksempel naturkatastrofer, flom, streik osv. Lekekassen.no kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets kontroll.

Copyright © 2018 Lekekassen. All rights reserved.